İdare Hukuku-KPSS-2023

 

idare-hukuku-Kpss-2023
idare hukuku

İdare Hukuku

İdare hukukunun özellikleri

1.       İdare hukukunun konusu devlet idaresidir.

2.       Temel amaç; kamu yararıdır.

3.       Genç bir hukuk dalıdır.

4.       Dinamik bir hukuk dalıdır.

5.       Statü hukukudur.

6.       İçtihatlara dayanır.

7.       Tedvin edilmemiştir. Dağınıktır.

8.       Uyuşmazlıklar idari yargıda çözümlenir.

İdari fonksiyon: gündelik gereksinimi karşılamak için yapılan faaliyet.

İdari fonksiyonun özellikleri

1.       İdari fonksiyonun konusu kamu hizmetleridir.

2.       Temel amaç; kamu yararıdır.

3.       Sürekli bir fonksiyondur.

4.       Tüm bireyleri kapsar.

5.       Kendiliğinden reysen harekete geçer.

6.       İdari işlem ve eylemlerle yerine getirilir.

7.       Üstün yetki ve ayrıcalıklarla yani kamu gücü ile donatılmıştır.

8.       İdarenin harekete geçmesi için talebe gerek yoktur. Talebe gerek olmadan yürütülür.

İdare hukukun kaynakları

  • 1.       Anayasa
  • 2.       Kanun
  • 3.       Cb kararnamesi
  • 4.       Bilimsel görüşler
  • 5.       Milletler arası antlaşmalar
  • 6.       Yargısal içtihatler
  • 7.       Yönetmelik
  • 8.       İdari teamül ve uygulama

Not: örf ve adet hukuku idare hukukun kaynakları arasında yer almaz.

Türkiye cumhuriyeti idaresinin görevleri

  1. a.       Milli güvenliği sağlamak
  2. b.      Teşvik özendirme faaliyetleri
  3. c.       Kamu hizmetleri faaliyetleri
  4. d.      Kolluk faaliyetleri
  5. e.      Planlama faaliyetleri
  6. f.        İç düzen veya özyönetim faaliyetleri: idarenin doğrudan kamuya yönelik olmayan faaliyeti

Kamu hizmetlerinin temel özellikleri; genellik , süreklilik, değişkenlik ve uyarlama, bedelsizlik

Kolluk faaliyetleri

Kolluk: idarenin kamu düzenini sağlamak, bozulmasını önlemek ve bozulduğunda eski haline getirmek için üstlendiği faaliyetleri yürütmek için kurduğu yapıya kolluk adı verilir.

Temel amaç; kamu düzenini sağlamaktır.

Kamu düzeni ögeleri

  • a.       Güvenlik
  • b.      Esenlik ve dirlik
  • c.       Genel ahlak
  • d.      Sağlık

Adli kolluk: mevcut olan kamu düzeni bozulduktan sonra harekete geçen kolluktur.

Bastırıcı kolluktur. Adli makamların emri altındadır. Adli kolluk faaliyetlerinden doğan uyuşmazlıklar adli yargıda çözümlenir.

İdari kolluk: mevcut olan kamu düzeninin korunması için harekete geçer.

Önleyici kolluktur. İdari makamların emri altındadır. İdari kolluk faaliyetlerinden doğan uyuşmazlıklar idari yargıda çözümlenir.

Genel idari kolluk makamları

  • 1.       Cumhurbaşkanı
  • 2.       İçişleri bakanlığı
  • 3.       Vali
  • 4.       Kaymakam

İdare hukukuna ilişkin ilke ve esaslar

  • Genel ilkeler
  • a.       Hukuk devleti
  • b.      Sosyal devlet
  • c.       Demokratik devlet
  • d.      Üniter devlet
  • e.      Cumhuriyetçilik
  • f.        Laiklik
  • g.       Atatürk milliyetçiliği
  • h.      İnsan haklarına saygılı olmak
  • i.         Eşitlik

İdare hukukuna ilişkin ilke ve esaslar

  • a.       İdarenin kanuniliği
  • b.      Merkezden yönetim
  • c.       Yerinden yönetim
  • d.      Yetki genişliği
  • e.      Kamu tüzel kişiliği
  • f.        İdarenin bütünlüğü

g.       Kamu hizmeti görevlileri

h.      Kanunsuz emir

Yetki genişliği ilkesi: merkezden yönetimin sakıncalarını azaltmak için valiye verilen yetkidir

Kamu tüzel kişiliği; 2017 anayasa değişikliği ile cumhurbaşkanı kararnamesi veya kanun ile kurulur.

Anayasada kamu tüzel kişiliği olanlar

  • 1.       Trt
  • 2.       Üniversite
  • 3.       Belediye
  • 4.       İl özel idaresi
  • 5.       Köy
  • 6.       Atatürk kültür, dil ve tarih yüksek kurumu
  • 7.       Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ( barolar, odalar, birlikler)

Kodlama: tübikak olarak kodlayabiliriz.

Merkezden yönetim

Faydaları

  • ü  Güçlü devlet yönetimi sağlar.
  • ü  Hizmetler daha az harcama ile sağlanır.
  • ü  Hizmetler rasyonel biçimde yürür.
  • ü  Hizmetler yeksenak yani tek tip biçimde yönetilir.
  • ü  Mali denetimi kolaydır.

Sakıncaları

  • ü  Yöresel ihtiyaçlara uygun değildir.
  • ü  Demokratik ilkelere uygun değildir.
  • ü  Bürokrasi ve kırtasiyecilik artar.

Yerinden yönetim

Faydaları

  • Ø  Hizmet, yöresel ihtiyaçlara uygundur.
  • Ø  Demokratik ilkelere uygundur.
  • Ø  Bürokrasi ve kırtasiyecilik azalır.

Sakıncaları

  • Ø  Ülke bütünlüğünün bölünmesi tehlikesi vardır
  • Ø  Mali denetimi güçtür.
  • Ø  Hizmetler yeksenak yani tektip biçimde yönetilemez
  • Ø  Partizanca uygulama vardır.

Merkezden yönetimin özellikleri

  • ü  Ayrı bütçe yoktur.
  • ü  Atama ile görev vardır.
  • ü  Kamu tüzel kişiliği yoktur.
  • ü  Yönetmelik çıkaramaz.
  • ü  Hiyerarşi söz konusudur.

Yerinden yönetimin özellikleri

  • ü  Ayrı bütçe vardır.
  • ü  Seçim ile görev vardır.
  • ü  Kamu tüzel kişiliği vardır.
  • ü  Yönetmelik çıkarır.
  • ü  İdari vesayet söz konusudur.
  • ü  Merkezden ayrı karar organları vardır.
  • ü  Merkezin vesayet denetimine tabidir.

Türkiye cumhuriyeti idari teşkilat yapısı

1.merkezden yönetim

a. başkent teşkilatı: cumhurbaşkanı, bakanlıklar

b. taşra teşkilatı:

il genel idaresi: vali, il idare kurulu, ilçe idare kurulu

ilçe idaresi: kaymakam, ilçe idare kurulu, ilçe idare şube başkanlığı

c. yardımcı kuruluşlar

danıştay, sayıştay, milli güvenlik kurulu, ekonomik ve sosyal konsey

2. yerinden yönetim

a. yerel yerinden yönetim

il özel idaresi: vali, il genel meclisi, il daimi encümeni

belediye: belediye başkanı, belediye meclisi, belediye encümeni

köy: muhtar, ihtiyar heyeti, köy derneği

b. hizmet yerinden yönetimler

iktisadi kamu kuruluşları, sosyal kamu kuruluşları, idari kamu kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bilimsel teknik ve kültürel kuruluşlar

cumhurbaşkanlığı teşkilatı

cumhurbaşkanı: devletin başıdır.

Cumhurbaşkanı yardımcıları: cumhurbaşkanına vekalet eder

Özel kalem müdürlüğü: cb makamına ait yazışmaları yürütür.

c.başkanlığı idari işler başkanlığı: en yüksek devlet memuru olan idari işler başkanı, en üst amirdir.

Cumhurbaşkanlığı politika kurulları

  • Bilim, teknoloji ve yenilik politika kurulu
  • Eğitim ve öğretim politika kurulu
  • Ekonomi politika kurulu
  • Hukuk politika kurulu
  • Kültür ve sanat politika kurulu
  • Güvenlik ve dirlik politika kurulu
  • Sağlık ve hizmetleri politika kurulu
  • Sosyal politikalar kurulu
  • Yerel yönetim politikalar kurulu

Yorum Gönder

0 Yorumlar

Close Menu